دیسک ترمز چیست ؟

 دیسک چرخ نام دیگر این قطعه است و با توجه محل قرار گرفتن آن که بین چرخ‌ ها و لنت ترمز می باشد معمولا دایره ‌ای شکل است . قطعه نام برده شده جنسی از فولاد ، آلومینیوم ، چدن یا آهن داشته و لنت ترمز با ایجاد کردن اصطکاک بر روی آن ها به کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو کمک می کنند .  دیسک توسط چند پیچ به قسمت مربوط به خود بسته شده است که این کار به ساده ترین شکل ممکن صورت گرفته شده است . همین طور از دیگر اجزای به کار گرفته شده در این قسمت می‌ توان کالیپر ترمز و سیلندر اصلی را نام برد .

درک عملکرد این قسمت زیاد هم سخت نبوده ،به عبارتی می توان گفت به هنگام فشرده شدن پدال ترمز پدهای لنت با دیسک چرخ برخورد کرده و این کار سبب ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت چرخش دیسک ترمز می شود . در این صورت با کمتر شدن سرعت دیسک ترمز سرعت چرخ ‌ها هم کاهش یافته و در نهایت خودرو به توقف کامل می رسد .

ترمز دیسکی هوا خنک یا خنک ‌شونده چیست :

اتومبیل هایی که در دنیای امروز روانه بازار می ‌شوند اکثرا از این نوع دیسک‌ ها استفاده شده اند که از قابلیت‌ های گرمایی بیشتری نسبت به نوع معمولی برخوردار هستند . طراحی این نوع از دیسک‌ ها به شکلی بوده که بعد از صورت گرفتن فرایند ترمز ، گرمای ایجاد شده توسط اصطکاک از آن خارج شده و به همین علت هم بر اثر کارکرد بیشتر آنها در سطح شهر داغ نمی کنند . برای دفع کردن گرما در این دیسک‌ها مهندسان خودرو آن را به شکل یک صفحه توخالی طراحی و ساخته اند که در این صورت می ‌توان کانال‌ های خنک کننده را در این دیسک چرخ‌ ها تعبیه کنند . این نوع طراحی دیسک ترمز سطح مقاومت قطعه را افزایش داده و مانع از شکستگی آن شده است همچنین می توان گفت نشانه های خرابی دیسک ترمز در این نوع از دیسک معمولا کمتر است .

در صورت تمایل به مشاهده و مطالعه سایر مقالات آموزشی ما میتوانید به بخش ( اخبار و مقالات ) مراجعه فرمایید.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.