سیستم ترمز خودرو چگونه کار می‌کند؟

در سالیان اخیر، شرکت‌های سازنده خودرو نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا از نظر شتاب و سرعت محدودیت‌های گذشته را از بین ببرند و تا نهایت توان، حمل‌ونقل را سریع‌تر و راحت‌تر از گذشته پیگیری نمایند. باتوجه‌به پیشرفت‌های قابل‌توجه در این عرصه، بهره‌گیری از سیستم ترمز دقیق‌تر به امری حیاتی تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌های به دنبال ارتقا سطح کیفی سیستم ترمز خودروهای خود هستند.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی سیستم ترمز خودرو بپردازیم و چگونگی عملکرد و انواع ترمزها را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در رابطه با این موضوع اطلاعاتی به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عملکرد سیستم ترمز خودرو به چه شکل است؟

عملکرد سیستم ترمز خودرو به این شکل تعریف شده است که هر زمان که راننده اراده کند، می‌تواند با فشردن پدال ترمز، در ناحیه چرخ‌ها اصطکاک ایجاد کند و سرعت خودروی خود را کاهش دهد. در این سیستم، زمانی که پدال ترمز فشرده شود، اصطکاک مدنظر میان لنت ترمز و دیسک چرخ ایجاد می‌شود و با شکل‌گیری شتاب منفی، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر جلوگیری از تصادف، سیستم ترمز خودرو در هندلینگ آن نیز بسیار مؤثر است و می‌تواند در پیچ‌های خطرناک، پیش از دست‌اندازها و… به راننده در جهت کنترل بهتر خودرو به راننده کمک کند.

سیستم ترمز خودرو بر اساس قواعد دینامیک و اصطکاک بنا شده و در نحوه عملکرد این سیستم، قواعد علم دینامیک مشهود است. یافته‌های علمی ثابت کرده که مایعات و روغن‌ها، در اثر فشار دچار فشردگی نمی‌شوند. بر اساس همین یافته علمی، متخصصان و طراحان حوزه خودرو، سیستم ترمز خودرو را با استفاده از روغن طراحی کردند. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، روغن‌ موجود در لنت ترمز با دریافت فشار و انتقال‌دادن آن به دیسک چرخ، اصطکاک ایجاد می‌کند.

انواع سیستم‌های ترمز در خودروها

سیستم‌های ترمزی که در خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرند، سال‌به‌سال در حال پیشرفت هستند و شرکت‌های تولیدکننده خودروها همواره در تلاش‌اند تا کیفیت سیستم ترمز خودروهای خود را افزایش دهند. در برخی موارد، طراحان برای ارائه کیفیت بهتر، از چند سیستم ترمز به شکل ترکیبی در یک خودرو استفاده می‌کنند. باتوجه‌به اینکه بررسی تمامی سیستم‌های ترمز بسیار زمان‌بر است، در این بخش به برخی از سیستم‌های ترمزی که در خودروها به کار می‌روند، می‌پردازیم.

ترمز مکانیکی

استفاده از سیستم ترمز مکانیکی دیگر چندان رایج نیست و در خودروهای امروزی از این نوع سیستم ترمز استفاده نمی‌شود. در این سیستم ترمز، نیروی مولد اصطکاک از طریق قطعات مکانیکی مانند میله‌های استوانه‌ای، فنر و…، به چرخ‌های منتقل می‌شود.

ترمز هیدرولیکی

در بخش‌های قبلی نحوه عملکرد این سیستم ترمز را مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم که با فشردن پدال ترمز، نیرو از طریق لوله‌های ترمز و سامانه ترمزگیری، به پیستون‌های مستقر در دیسک چرخ‌ها منتقل می‌شود و با ایجاد شتاب منفی یا همان اصطکاک، سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند.

ترمز پنوماتیکی

در ترمزهای پنوماتیکی، به‌جای استفاده از روغن، از هوای فشرده تولیدشده توسط کمپرسورها استفاده می‌شود و نیروی اصطکاک توسط هوای فشرده ایجاد می‌شود. به دلیل این که سیستم‌های ترمز هیدرولیکی نمی‌تواند اصطکاک لازم برای توقف ماشین‌های سنگین مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها را ایجاد نمایند، در این وسایل نقلیه از ترمزهای پنوماتیکی استفاده می‌شود.

سیستم ترمز الکتریکی

ترمزهای الکتریکی که در خودروهای برقی مورداستفاده قرار می‌گیرند، خود به سه دسته پلاگین، بازیاب انرژی و رئوستاتیکی تقسیم می‌شوند. در نوع رئوستاتیکی، نیروی اصطکاک لازم برای کاهش سرعت خودرو توسط مقاومت متغیری که در مدار ترمز تعبیه شده است، تولید می‌شود. در نوع بازیاب انرژی، هنگامی که پدال ترمز فشرده شود، موتور الکتریکی، مانند یک ژنراتور عمل می‌کند و انرژی جنبشی چرخ‌ها را متوقف و ذخیره می‌کند.

ترمز ABS

هنگام ترمزگرفتن ناگهانی، احتمال اینکه چرخ‌های خودرو قفل شوند و خودرو به اطراف کشیده شود یا به‌اصطلاح سر بخورد، وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از این اتفاق، سیستم‌های کنترلی و کمکی مانند سیستم ABS طراحی شده‌اند. روش کار سیستم ABS به این شکل است که زمانی که پس از فشردن پدال ترمز، خودرو در شرف سرخوردن بود، این سیستم با تشخیص این خطر، فشار روغن را از روی چرخی که در آستانه قفل‌شدن و سرخوردن است، برمی‌دارد و در کسری از ثانیه، دوباره فشار را اعمال می‌کند. این فرایند سبب می‌شود تا دیگر خودرو در اثر ترمزگرفتن ناگهانی سر نخورد و از کنترل راننده خارج نشود. برای انجام این فرایند به یک پردازشگر الکترونیکی، پمپ الکترونیکی هیدرولیکی، یک حسگر برای هر چرخ و مخزن تحت‌فشار هیدرولیکی نیاز خواهیم داشت.

اجزاء تشکیل‌دهنده سیستم ترمز خودرو

از جمله اجزاء تشکیل‌دهنده سیستم ترمز می‌توان به پدال، بوستر، سیلندر اصلی ترمز، مخزن، لوله و شلنگ‌های رابط، سیلندر چرخ، دیسک، فنر برگردان پیستون، تشتکی‌های عقب و جلو، سوپاپ کنترل فشار، سوپاپ کنترل فشار، پیچ هواگیری سیلندر چرخ‌ها، کاسه چرخ در ترمزهای کاسه‌ای، ترمز دستی، کابل ترمز دستی، کلید چراغ ترمز، چراغ اخطار ترمز، شیر اندازه‌گیر و… اشاره کرد.

گفتار پایانی

در این مطلب به بررسی سیستم ترمز خودرو پرداختیم و دریافتیم که خودروهای امروزی علاوه بر برخورداری از سیستم ترمز دقیق و مطلوب، از سیستم‌های کمکی و کنترلی مانند سیستم ABS نیز بهره می‌گیرند تا بتوانند از سرخوردگی و قفل‌شدن چرخ‌ها جلوگیری کنند. سیستم ترمزی که امروزه در خودروهای تولید داخل به کار می‌رود، دقیقا همین سیستم ترمز ABS است. در پایان امید است که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

منبع : emdadkhodrotab.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع