پیستون چیست ؟
پیستون قطعه ای استوانه ای و توخالی است ، و یک سر باز و یک سر بسته دارد . طول این استوانه کمی بیشتر از قطرش می باشد . البته در نظر داشته باشید که قطر پیستون در سطح پایینی آن یعنی سطح بازش کمی کوچک تر از سطح بالایی آن طراحی شده است . کار این قطعه مورد بحث که انجام دادن کار رفت و برگشت را داخل سیلندر موتور است ، سبب تراکم مخلوط هوا و سوخت شده و این مخلوط ذکر شده را برای فرایند احتراق آماده می کند . پیستون ها معمولا سبک و با توان انتقال حرارتی بالایی طراحی و ساخته می شوند . قدرت انتقال حرارت در این قطعه بسیار ضروری و مهم است ، چرا که ممکن است بالا رفتن دمای آن تحت تاثیر دمای محفظه احتراق باعث چسبیدنش به دیواره سیلندر و اختلال در عملکرد موتور شده باشد .
قسمتهای اصلی پیستون
قسمت های اصلی پیستون در انواع مختلف تفاوت آن چنانی با هم ندارند . اما شکل آن ها با توجه به نوع موتور ، نوع سوخت ، سیلندرها ، سرسیلندر و… متغیر است . اما بخش های ثابت و اصلی پیستون عبارتند از :
تاج : بخش فوقانی پیستون می باشد که یکی از قسمتهای متغیر آن به شمار می آید و با مخلوط هوا و گاز برخورد داشته است . طراحی درست و متناسب این بخش نسبت به سیلندر و محفظه احتراق در کیفیت اختلاط هوا و سوخت ، احتراق و در نتیجه قدرت تولید شده توسط موتور تاثیر به سزایی دارد .
دامنه : بخش پایینی پیستون که با سه حالت بدون برش ، با برش سطحی و با برش تکمیلی طراحی می شود و با شاتون و میل لنگ در ارتباط می باشد . دامنه پیستون گاهی اوقات قطر کوچک تری نسبت به تاج دارد . این اختلاف قطری بین نیم تا ۷دهم میلیمتر می باشد .
شیار رینگ : در قسمت بالای دامنه طراحی شده و محل قرار گرفتن رینگها را فراهم می سازد .
سوراخ گژن پین : این بخش محل قرار دادن گژن پین می باشد . همچنین این قطعه که انگشتی نیز نامیده میشود میله ای توخالی است که برای برقراری ارتباط پیستون با شاتون استفاده می شود .
اکثرا روی دامنه ی پیستون در بالا و پایین سوراخهای ریزی نیز جهت نفوذ روغن به داخل پیستون تعبیه شده است .
رینگ پیستون چیست ؟
در نظر داشته باشید که رینگ پیستون برای جلوگیری کردن از خارج شدن سوخت و هوای فشرده شده در هنگام تراکم و گاز محترق شده در همگام احتراق ما بین پیستون و سیلندر از رینگ با عنوان عامل آب بندی کننده استفاده شده است . این را هم در نظر گرفته باشید که در پیستون ها معمولا از دو نوع رینگ روغنی و کمپرسی استفاده می کنند .
رینگ هایی که وظیفه جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده در زمان تراکم یا گاز محترق شده در زمان احتراق را برعهده دارند، رینگ های کمپرسی گفته می شوند .
البته ناگفته نماند که در هنگام بالا رفتن پیستون مقداری گاز متراکم شده بین رینگ و پیستون قرار می گیرد که باعث باز شدن رینگ پیستون می شود . در این حالت گفته شده رینگ با نیروی بالایی به جداره سیلندر چسبده و در نهایت از خارج شدن سوخت و هوای فشرده جلوگیری می شود . در این حالت م باشد که بخش پایینی رینگ به جا رینگی چسبیده می شود و از هوای فشرده شده و خارج شدن سوخت از شیار جا رینگی هم جلوگیری می کند .
در زمان پایین آمدن پیستون ، فشار گاز رو به کاهش بوده و نیروی رینگ به صورت تکی عمل آب بندی را انجام می دهد . البته باید توجه داشت که رینگ های کمپرسی در قسمت شیار رینگ های بالایی پیستون نصب شده اند .
منبع : خودروبر تبریز
نوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- emdadkhodrotab.ir در حمل خودرو از تبریز به تهران
- امدادیاب در حمل خودرو از تبریز به تهران
- خودروبر رشت در حمل خودرو از تبریز به تهران
- امدادگر قزوین در حمل خودرو از تبریز به تهران
- خودروبر تهران دات کام در حمل خودرو از تبریز به تهران
2 دیدگاه. همین الان خارج شوید
سلام ممنون مقاله خوبی بود لطفا از سایت ما نیز دیدن فرمایید
https://hamlekhodrourmia.ir
سلام ممنون حتما